maanantai 1. elokuuta 2011

Hailuodossa

Tänään onkin oikeasti jo elokuu!! Huuuu.... Niin se aika rientää. Kesäloma on ohi, ja voin sanoa että mitään muuta en tehny kun löhösin ja touhusin Mörkön kanssa! Olis kai voinu jotain muutakin saada aikaan.. X) Mutta, palaan taas ajassa taaksepäin, ja kerron meidän retkestä Hailuotoon.. :)
26.7 Käytiin vähän asioilla ja ystävien luona kylässä.. :)
 27.7 Keskiviikko

Oltiin jo edellisenä iltana heitelty ilmoille että voitais Hailuodossa mennä käymään, ihan varta vasten käyttämään Mörköä meren äärellä... No olihan se meille kaikille pieni lomareissu :)

Nukuttiin taas niin myöhään, että alettiin suunnitella oikeasti lähtöä vasta joskus 12 kieppeillä, ja sitten aateltiin että ei ehitä seuraavaan lauttaan, joten tähdätään 13.30 lautalle.. Ei osattu oikein ajomatkaa arvioida oikein, olin aatellu jotenkin että se olis vähän lähempänä. Joten saavuttiin paikalle 13.32 pitkän autojonon jatkeeksi, ja katseltiin kuinka lautta juuri lähti lipumaan pois.. Mikäpä siinä, ulos autosta tutustumaan merelliseen ympäristöön, kyllä puolen tunnin päästä tulee seuraava lautta! :)
Meri ja tuuliMYLLYJÄ ja Mörkö :)
Lähdettiin siis Mörkön kanssa katselemaan ympäristöä, käveltiin yhden tuulivoimalan juurelle ja hyvin turvallisesti käveltiin myös isoilla kivillä tuossa rannalla.. :D No ei, oikeasti turvallisesti! Samalle paikalle tuli eräät koiranomistajat pienien koiriensa kera, jotka räksyttivät ja vetivät tympeän näköisesti, ja olin aika ylpeä kun Mörkö ei vetänyt ollenkaan eikä muutenkaan temppuillut tai ölissyt, käyttäytyi siis erittäin hyvin vaikka isolla mielenkiinnolla haisteli ja tutki uutta ympäristöä :)

Kello alkoi lähestyä 14.00 joten päätettiin pakkautua takaisin autoon, jotta ollaan valmiina kun jono liikahtaa eteenpäin. Tietysti oli tuurissaan, että meidän edessä oleva auto oli VIIMEINEN, joka pääsi lautan kyytiin :S . No ei siinä mittään, jäätiin odottelemaan ja tutustuttiin taas vaihtuneeseen ympäristöön Mörkön kanssa X)
Luulen että tuo heppu seurasi meitä! Todisteita myöhemmin..
Mörkö osasi hyvin löytää varjopaikan ja asettui sitten sellaiseen paikkaan lepäämään tai touhuamaan. Oli aika lämmin päivä, mutta onneksi jonkun verran tuuli mereltä.
Edelleen lauttaa odotellaan..
Vihdoinkin sitten päästiin 14.30 lauttaan! :) Käytiin Heikin kanssa pikaisesti lautan nokassa vähän ihastelemassa merellisiä maisemia, meinattiin ottaa Mörkökin autosta pois, mutta kun se oli siellä niin rentoutuneesti, sai jäädä sinne odottelemaan. Onneksi lautassa auto oli varjossa, ja tuuli jonkun verran.
HOX! Meitä seuraava heppu, sanoinhan! :O
Sittenpä jatkettiin Hailuodossa matkaa Marjaniemeen. Minä olen käynyt Hailuodossa viimeksi joskus ala-asteella, joten enpä oikeastaan muistanut mitään. Tai Marjaniemen muistin kyllä, kun siellä oltiin leirikoulussa yötä. Ajateltiin matkalla pysähtyä johonkin ruokapaikkaan kahville/jäätelölle.. Paikkoja meni ohi ja mietittiin että no mihin mennään, mentiin jo tuonki paikan ohi..

Sitten pysähdyttiin erääseen paikkaan, josta kävin kysymässä että onko jäätelöä. Myyjä sanoi että tuuttia on. Menin takaisin ulos ja käskin miehen tuoda mansikka tai vaniljatuutin, ja jäin Mörkön kanssa odottelemaan ulos. Mies tuli kahden suklaatuutin kera ulos, ja kertoi näiden kahden tuutin maksaneen yhteensä 7 euroa. SIIS SEITSEMÄN EUROA KAHDESTA PINGVIINITUUTISTA! Eli minun tuuttini maksoi 3,5 euroa, enkä edes saanut tuolla summalla haluamaani tuuttia! Siellä oli siis vain suklaatuutteja.. Ensin olin ihan että :O ja sitten olin >:/ ja sitten :( Mutta söin tuutin jokatapauksessa.
Marjaniemessä ruokatauolla.
Mörköllä oli omat eväät mukana, raksuja jotka annettiin veden kanssa. Pidettiin ruokapaussi majakan juurella. :) Hyvin maistui! Me käytiin kysymässä siinä hotellilla millaista sapuskaa heiltä voisi tilata, niin puolen tunnin päästä olisi tarjolla päivällistä (hinta olis ollut jotain 14€ ja noutopöytä), eikä mitään muuta suolasta voi tilata, ei leipiä eikä ruoka-annoksia. Lisäksi kun kysyin saadaanko terassilla syödä koira mukana, niin ei osannut sanoa juuta eikä jaata, kun joku johtaja heppu oli mennyt saunaa lämmittämään, eikä tämä työntekijä yhtään tiennyt milloin tulee takaisin. Ilmeisesti Hailuodossa ei toimi puhelinverkko tai he eivät suosi puhelimien käyttöä työasioissa., eivätkä suosi hyvää asiakaspalvelua. No kuitenki päätettiin sitten lähteä rannalle ja että käydään sen jälkeen jossain matkan varrella syömässä kotiinpäin mennessä. (Ei mua oikeesti ottanu pattiin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna kuulostaa vähä huonolta palvelulta :D)
Tätä oli kiva kävellä, ja ihmisten ohitukset meni kelvollisesti.
Meri!
Aaltoja!
Ihanaa <3
"Tuletule!!" <3
Mörkö pääsi ekaa kertaa mereen uimaan, ja onhan tuosta itselläkin aikaa vierähtäny kun olen meressä loiskutellut. Heikki kävi uimassa, minä tyydyin kahlaamaan. Jonkun verran oli ihmisiä rannalla/uimassa, joten pidettiin Mörkö hihnassa jos vaikka sattuisi lähtemään omille teilleen... :P Siinä meidän lähellä oli sellanen pariskunta pienen tenavansa kanssa (ehkä 1,5vuotias), ja sitä tenavaa olis niin kiinnostanu tulla Mörköä moikkaamaan, ja Mörkökin olis niin mielellään käyny vähän tervehtimässä sitä pikkunappulaa :)
Vähä meinaa jo väsyttää..
Nyt ei ennää jaksa vedessä temuta. :)
 Kun oltiin vedessä polskuteltu aikamme, niin Mörkö osoitti että on valmis menemään rantaan ulisemalla ja vetämällä rannan suuntaan. Joten lähdettiin siis rantaa kohti. Kuitenkaan ei saanut vetää, vaan pysähdyin paikalleen aina odottamaan vetämisen lopettamista, ja Mörkö istahtikin muutaman kerran mereen :)
Mörkö 12 viikkoa 2 päivää, 7,3kg <3
 Harjoteltiin vähän seiso komentoa, heh :D

Kotimatkalla sitten pysähdyttiin Saleen tai johonki sellaseen ostamaan kolmioleivät. Siellä kaupassa tein sitten mahtavan havainnon, yhden reissun kohokohdan! XD Siellä sai s-kortilla ilmaisen kahvin! Olis saanu erikoiskahveja, kaakaota, normaalia kahvia tai teetä.. JEE!! Syötiin kolmioleivät ja sit jälkkäriksi haettiin ilmaset kahvit ja ostettiin pullat, kyllä oli reissu pelastettu! :D

Lähettiin jatkaan matkaa lauttaa kohti, ei ollut katsottu aikatauluja ollenkaan. Saavuttiin joskus 18.40 taas jonon jatkeeksi, ja kun lautta sitten klo 19.00 lähti, ei taaskaan just mahduttu kyytiin O_O Jäätiin siis odotteleen seuraavaa lauttaa ja kuultiin ohikulkijoilta että nyt tuleekin tunnin tauko, kahdeksalta vasta seuraava lautta lähtee. No mikäpä siinä, päätettiin Heikin kanssa vielä tankata ja ostaa siitä sataman kioskista pannupitsa, kun sillä oli hintaa 9,5€, ja niiden tuuttien jälkeen se tuntui oikein sopivalta hinnalta pannupitsalle. Odoteltiin ehkä puolisen tuntia sitä pitsaa, ja kun se vihdoin saapui, en tiedä millainen ilme minulla mahtoi olla. :D Se pitsa oli sellaisella PIENELLÄ kertakäyttölautasella! :D Ehkä 1/3 normaalista pannupitsasta. Tuli melkein samanlainen olo kuin tuuttien jälkeen.. Mies taisi olla vähän pettyneempi, kun taisi olla oikeasti vielä nälkäinen kolmioleipien jälkeenkin..
Kaksi rakasta <3
Päästiin me vihdoinkin lautan kyytiin, ja tällä kertaa otettiin Mörkökin ulos autosta, eikä se ollut moksiskaan siitä lattiapinnasta, ja vaikka näki meren niin otti ihan iisisti. :) Kai sylissä on turvallista kurkistella reunan yli aavaa merta :D Vähän mietin että oksentaako tai pissiikö, mutta onneksi ei osottanu mitään pahoinvointia tms. :)

Illalla oltiin kotona joskus 21 jälkeen. Mukavastihan se päivä meni! Vinkiksi Hailuotoon lähtijöille, ottakaa omat eväät mukaan! :D Tai on siellä se Sale josta saa ilmatteeksi kahvitki.. X)